توسعه فرهنگ بیمه در کشور

همانطور که بر همگان مبرهن است، امنیت در هر مملکتی دارای جایگاه خاصی است و با الویتی بالایی که دارد، از مهم‌ترین ضروریات زندگی به‌شمار می‌آید و به‌جهت اهمیت امنیت، قدمتی دیرینه دارد. از آنجاکه احساس امنیت و آرامش یکی از بهترین احساسات برای انسان‌ها محسوب می‌شوند و وجود این دو، لازمه زندگی آنان است، این امر سهم بزرگی در رشد و توسعه فرهنگ صنعت بیمه دارد؛ این صنعت علاوه‌براینکه از یک سو با آفریش آرامش در جسم و ذهن عموم، مردم و اشخاص را تحت پوشش قرار می‌دهد و از سوی دیگر به اقتصاد کشور کمک بزرگی می‌کند.

فرهنگ‌سازی صنعت بیمه در یک کشور برعهده کیست؟

عده‌ای معتقدند این فرهنگ باید توسط بیمه‌گران گسترش یابد البته پربی‌راه هم نمی‌گویند. از عواملی که رابطه مستقیمی با توسعه فرهنگ بیمه دارد، جنبه‌های خاص خدمات بیمه‌ای است؛ بنابراین توجه ویژه به مدیریت بیمه‌گران و نقش آنها در افزایش سطح فرهنگ این صنعت به‌طور بالقوه از مهم‌ترین عوامل موثر در توسعه فرهنگ بیمه در یک مملکت به‌شمار می‌آید. مهم نیست در هر کشوری بیمه و امنیت چگونه تعریف می‌شود؛ از آنجاکه واژه بیمه از کلمه بیم گرفته شده است و صنعت بیمه توان بالقوه‌ای در فراهم ساختن زمینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری‌های کلان دارد، در حفظ حقوق بیمه‌گذاران و همچنین در میل به رشد و توسعه اقتصادی کشور نقش مهمی را ایفا می‌کند، باید برای بیمه‌گران، عامل اصلی حصول اطمینان در قراردادهای بیمه‌ای بیمه‌گذاران، از الویت بالایی برخوردار باشد.

استانداردها و عواملی چون ثروت واقعی کشور، میزان اهمیت کشور به عدالت اجتماعی، رشد و توسعه پایدار در کشور، تلاش برای بهترین بودن و همچنین رسیدن به آینده‌ای پر امید را به طرز متفاوت از کشورهای دیگر در نظر می‌گیرد؛ اینگونه توجه، چه از جانب سران مملکت، چه از نظر عموم مردم را همان فرهنگ‌سازی می‌نامند؛ توسعه فرهنگ بیمه امری پویاست و به‌طور مداوم به تغییر و تحول، سازندگی، ابتکار و ابداع نیاز دارد.

سه عامل موثر بر فرهنگ صنعت بیمه

  1. نگرش اولین موردی است که بر فرهنگ صنعت بیمه موثر است که باعث ایجاد نوعی آمادگی برای رفتار (درست یا ناردست) می‌شود. شکل‌گیری این عامل به‌واسطه تجربه صورت می‌گیرد و به‌شدت در جهت‌گیری رفتارهای انسانی تاثیرگذار است؛ بنابراین ایجاد یک نگرش مثبت از سوی مردم نسبت به صنعت بیمه، نتیایج مثبتی را درپی خواهد داشت.
  2. شناخت دومین عامل موثری که می‌توان بدان اشاره کرد؛ نوع و میزان شناخت درباره صنعت بیمه می‌تواند بر رفتارهای بیمه‌ای انسان‌ها موثر باشد؛ به‌بیان دیگر آگاهی داشتن و عدم آگاهی درباره این صنعت مسئله مهمی تلقی می‌شود البته واقعیت امر این است که این آگاهی به‌صورت صحیح کسب شود.
  3. سومی عاملی که در این راستا قابل‌توجه است، عقیده می‌باشد؛ نوع عقیده مردم هر کشوری درباره این صنعت بسیار مهم است؛ ضمناً حائز اهمیت است که این عقیده چگونه شکل گرفته است.

بدین ترتیب می‌توان گفت که دگرگونی در هر یک از موارد فوق با تغییر و تحول رفتارهای بیمه‌ای انسان‌ها می‌شود.

روش‌های توسعه فرهنگ بیمه

  • افزایش آگاهی در مورد مزایا و کارکرد‌های بیمه و گسترش و تقویت نقاط و نگرش‌های مثبت آن در میان مردم یک مملکت
  • وجود دروس بیمه‌ای در مدارس برای محصلین و رشته‌های مرتبط با بیمه در دانشگا‌ه‌ها برای دانشجویان
  • اخلاق حرفه‌ای بیمه‌گران
  • پایبندی شرکت‌های بیمه به تعهدات
  • رعایت حق و حقوق بیمه‌گذاران، اقدامات تعاملی صحیح با آنها و همچنین ارائه خدمات با کیفیت و قیمت مناسب به آنان
  • اهمیت به نسبت کیفیت پایین خدمات و محصولات و هزینه‌های زیاد و سرسام‌آور
  • ارائه مشاوره رایگان در زمینه بیمه
  • برگزاری همایش‌های مفید و موثر رایگان در زمینه بیمه
  • حضور در نمایشگاه‌های فعال در زمینه صنعت بیمه
  • برگزاری جلسات آموزشی در زمینه بیمه
  • استفاده از بروشور و کاتالوگ‌های تبلیغاتی در زمینه بیمه
  • ارائه تخفیفات به‌جا